huis van het werk

april, 2020

‘In januari al een klein crisisteam paraat’

Koen van Zelst HR-manager Technobis Alkmaar

Technobis uit Alkmaar is een technisch ontwikkelbedrijf, voornamelijk voor de medische- en de vliegtuigindustrie. Er werken in totaal 75 mensen verdeeld over vijf businessunits (TBM, TFT, TIPPS, TCS en TBG). HR-manager Koen van Zelst over een vertraagd effect en de menselijke factor.

Hoe gaat het met Technobis? ‘Op zich goed. Sinds 16 maart zijn onze motto’s “blijf zoveel mogelijk productief vanuit huis of op kantoor” en “collega’s in vitale functies (assemblage) moeten zo veilig mogelijk op de vestiging kunnen doorwerken”. We willen productief blijven zolang het kan. Per week bekijken we hoe we ervoor staan.’ Hebben jullie last van de crisis? ‘Het raakt ons deels. Omdat wij in de maakindustrie zitten, loopt alles wat er op de planning staat gewoon door. De gevolgen merken wij waarschijnlijk met een vertraagd effect. Wel gingen bij ons in januari meteen de alarmbellen af toen de ellende in Wuhan begon. Daar zit een aantal van onze leveranciers. Met een klein crisisteam zijn we meteen gaan kijken naar second sources. Maar goed ook, want toen de lock down in Wuhan een feit was, was er meteen geen enkel contact meer!’ Is jouw eigen werk de laatste weken erg veranderd? ‘Ja, opeens werk je op afstand vanuit huis. Dat was best even wennen. Inhoudelijk zit ik met m’n taken veel meer in het nu. De lange termijn is even minder belangrijk. Duidelijke voorlichting en communicatie richting onze medewerkers was vanaf week één een belangrijke taak. Wie komen wel of niet op kantoor en waarom? De formele regels moeten helder zijn. Maar daartussen zoeken we constant naar de menselijke factor om het voor iedereen in deze bizarre tijd werkbaar te houden. Zo zat ik zelf in de eindfase van de beoordelingsgesprekken; die heb ik gelijk afgekapt. En sollicitatiegesprekken lopen nu via videocalls. Dat gaat prima. Wel mis ik de bedrijfstoer met deze mensen en de dynamiek van het vragenstellen die er dan is. Toch starten er per 1 mei drie nieuwe mensen. Thuis of op kantoor, dat weet ik nog niet. Het blijf heel gek.’ « technobis.com

In deze bizarre coronacrisistijd vraagt Huis van het Werk aan directie en HR-managers hoe het met hen en hun organisatie gaat. Is het (nog) business as usual of juist dagelijks improviseren om overeind te blijven?

© 2020 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved.

image