130 aanwezigen bij Bedrijfscultuur

Prof. Dr. Tinka van Vuuren: ‘Een gezonde bedrijfscultuur is de kern van duurzame inzetbaarheid.’

Huis van het Werk Strategisch op donderdag 27 februari 2020 met als thema Bedrijfscultuur was een groot succes met sprekers als:

  • Prof. dr. Tinka van Vuuren, Arbeids- & organisatiepsycholoog en sociaal psycholoog. Open Universiteit en werkzaam bij Loyalis.
  • Maurice Lammeretz, Country People & Culture Manager bij IKEA.
  • Directeur Colin van der Laan, van der Laan uit Zwaag.
  • Willeke Meijer in gesprek met Mirjam Bijnsdorp, kwartiermaker bedrijfsvoering Horizon College.

Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat de bedrijfscultuur voornamelijk onzichtbaar is en voortkomt uit de normen en waarden van een organisatie. Een gezonde bedrijfscultuur zorgt voor: - efficiënt en effectief werken - verhoogt de snelheid en verlaagt de kosten - dat je authentiek bent - geeft de organisatie een doel - haalt het beste uit de werknemers Een gezonde bedrijfscultuur helpt bij de duurzame inzetbaarheid van werknemers. «

Colin van der Laan uit Zwaag: ‘Het geheim van ons succes zit mede in onze normen en waarden vanuit onze historie en familie. In een modern familiebedrijf doe je het samen. Onze focus is enthousiaste medewerkers, enthousiaste klanten en een gezonde marge.’

Maurice Lammeretz van IKEA: ‘De hele dag door zijn wij wereldwijd bezig met normen en waarden en bedrijfscultuur. Zowel naar onze medewerkers als naar onze klanten.’

Mirjam Bijnsdorp van het Horizon College: ‘We zitten midden in een transitie waarbij onze cultuur aan verandering onderhevig is. Ons huidige houvast: is het goed genoeg voor nu, is het veilig, dan doen we het.’

Uit een poll tijdens de bijeenkomst kwamen de volgende cijfers:

  • Hoe bepalend is bedrijfscultuur voor het succes van een organisatie? 87% gaf het cijfer 8 of hoger.
  • Zou u de bedrijfscultuur in uw organisatie willen veranderen? 63% zei ja.
  • Zijn de normen & waarden in uw organisatie duidelijk en helder? 61%: Ja.
  • Leiden de opgestelde normen en waarden tot een voor ieder herkenbare bedrijfscultuur? 72%: Gedeeltelijk

Bedankt NHN-werkgevers voor jullie aanwezigheid en tot 25 juni 2020 bij de volgende Huis van het Werk Strategisch.

fotografie: Suzanne Dubbeldam

© 2020 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved.

image