huis van het werk

juni, 2020

‘Crisissituatie heeft AZ nog hechter gemaakt’

Robert Eenhoorn Directeur AZ

Het afgelopen jaar was er één vol uitdaging voor de voetbalclub AZ. Bovenop de dakkwestie kwam de coronacrisis. Geen voetbal, geen horeca en evenementen, geen gast meer om te ontvangen. ‘Dat vraagt nogal wat van je medewerkers, vrijwilligers én supporters’, aldus Algemeen directeur Robert Eenhoorn. ‘Maar het heeft ons hechter gemaakt.’

Hoe gaat het met AZ na ruim drie maanden coronacrisis? ‘Onvoorziene situaties als het gedeeltelijk instorten van het dak en corona laten zien hoe sterk je organisatie eigenlijk is. Wij zijn er als club zeker hechter van geworden. Nog meer dan ooit gelden kernwaarden als ‘‘samendoen‘’ en ‘‘verbinding zoeken‘’. Collega’s kwamen met allerlei initiatieven om onderling en met onze achterban in verbinding te blijven. Natuurlijk was het zoeken en onzeker voor iedereen. Niet alleen voor onze vaste medewerkers en spelers, maar ook voor al die oproepkrachten, stagiaires en vrijwilligers. Het gaat wel over zo’n 1.100 mensen!’ Wat betekende het dan voor jullie medewerkers, oproepkrachten en vrijwilligers? ‘Het plotseling stilvallen van alle voetbal, horeca en evenementen, betekende geen werk voor het merendeel van deze 1.100 mensen. We waren op 15 december net terug in het stadion voor de eerste thuiswedstrijd na het instorten van het dak, toen corona dit feestje opnieuw verstoorde. Dan is het zaak om elkaar niet uit het oog te verliezen, want zodra alles weer losbarst heb je iedereen keihard nodig. Het persoonlijk contact tussen deze mensen en onze leidinggevenden is crúciaal. Daarnaast kregen afdelingen als Commercie en Ticketing het juist drukker dan ooit. Er viel zoveel te regelen rondom afgelaste wedstrijden en evenementen. Ook schoven collega’s zonder werk door naar plekken waar het wel druk was. Zo losten we het samen op. Zelf was ik tot nu toe elke dag in het stadion. Want ondanks corona gaat het werk gewoon door en moet er wel weer een dak boven ons hoofd komen.’ Hoe zie je het komende half jaar tegemoet? ‘De grootste uitdaging is het komende jaar. Blijven supporters en gasten komen? Net zoals we veel tijd en energie steken in de verbinding met vrijwilligers en oproepkrachten, doen we dat ook richting fans. Maar het blijft afwachten, ook hoe het verder verloopt met corona. In ieder geval geeft het opgang komen van horeca en evenementen weer energie, net als de start van het voetbalseizoen in september. De voorbereidingen zijn in volle gang. Als de gasten straks weer terugkomen zij wij er klaar voor. Terug naar onze comfortzone, want die was de afgelopen maanden ver te zoeken. Doordat we het samendoen, weet ik zeker dat het ons gaat lukken!’ «

AZ is partner van Huis van het Werk. az.nl

In deze bizarre coronacrisistijd vraagt Huis van het Werk aan directies en HR-managers, maar ook aan overheid en onderwijs hoe het met hen en hun organisatie gaat. Is het (nog) business as usual of juist dagelijks improviseren om overeind te blijven?

© 2020 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved. 010720 17.42

image