huis van het werk

januari, 2020

‘We zíj́n onze bedrijfscultuur’

Het geheim van het wereldwijde succes van IKEA zit ‘m niet alleen in de slimme meubels: de sterke bedrijfscultuur geeft het richting en helpt het bedrijf om zich te onderscheiden van concurrenten. IKEA heeft wereldwijd 208.000 medewerkers, waarvan bijna 6.000 in Nederland. Country People & Culture Manager Maurice Lammeretz van IKEA Nederland legt uit hoe het bij hen werkt.

‘De kernwaarden van IKEA vormen ons bestaansrecht. Ze geven richting aan hoe we met elkaar omgaan en wat we doen. Kortom: hoe we als bedrijf zijn’, zegt Maurice Lammeretz, People & Culture Manager van IKEA Nederland. ‘Een waarde als “vernieuwen en verbeteren” sluit nauw aan bij onze innovatie in producten, maar ook in slimmere manieren om samen te werken. En “leiden door het goede voorbeeld” zie je terug in hoe we met elkaar ondernemen, van directeur tot magazijnmedewerkers: we pakken alles samen aan.’

Bedrijfserfgoed

De kernwaarden zijn ontstaan in de periode dat oprichter Ingvar Kamprad het bedrijf opzette in zijn geboortestreek Småland. Het was een arme regio waarin boerengezinnen samen het land moesten bewerken om te overleven en slim moesten omgaan met de middelen die voorhanden waren. Kamprad groeide op met deze filosofie en begon in 1943 zijn onderneming vanuit dezelfde basisgedachten. In 1976 zette hij zijn ideeën voor het eerst op papier. ‘Sinds die tijd hebben de kernwaarden een formele status gekregen en worden ze overgedragen aan iedereen binnen IKEA. Je kunt het zien als ons bedrijfserfgoed’, zegt Lammeretz.

Levend houden

IKEA is zuinig op dit gedachtegoed. Als er een nieuw land bij komt, gaat er een team van IKEA-ambassadeurs naartoe om de organisatie op te zetten. Lammeretz: ‘Dat zijn mensen die de bedrijfscultuur goed kennen en deze kunnen overbrengen aan nieuwe medewerkers ter plaatse. Dat waarborgt de eenheid van de IKEA-kernwaarden en cultuur, overal ter wereld.’

Dat betekent overigens niet dat de kernwaarden van IKEA star zijn en onveranderlijk. Hoe ze geïnterpreteerd worden, kan licht variëren van land tot land en van organisatie tot organisatie. Dat is logisch, vindt Lammeretz. ‘Een organisatie bestaat uit individuen die er allemaal op hun eigen manier mee werken. Er wordt over gepraat, soms over gediscussieerd. De wereld om ons heen is immers enorm veranderd sinds 1976. Maar dat houdt onze bedrijfscultuur juist springlevend.’

Kijk naar de match

De moeite die IKEA doet om de bedrijfscultuur in stand te houden, betaalt zich dubbel en

dwars terug, vindt Lammeretz. ‘Onze bedrijfscultuur is uniek en onderscheidend. Als we nieuwe collega’s aannemen, kijken we hoe hun normen en waarden aansluiten bij die van ons. Dat is belangrijk voor ons – dan weet je dat zij de organisatie zullen versterken.

Maar het is ook fijn voor de nieuwe medewerker. Die weet dat hij aansluiting zal vinden binnen ons bedrijf. Natuurlijk hoeft er geen een-op-een-match te zijn. Maar als je op te veel punten anders denkt, kun je je afvragen of je wel met elkaar in zee moet gaan. Zo is het bijvoorbeeld bij ons op het hoofdkantoor gebruikelijk dat je een aantal dagen per jaar meehelpt in een filiaal. Tijdens de drukke kerstdagen sleep je als manager ook met karren kerstversiering en help je klanten. Dat vinden wij erbij horen, ook voor leidinggevenden en staffuncties. Wil je dat niet, dan is IKEA wellicht niet het bedrijf dat bij jou past.’

Van binnen naar buiten

Dankzij een sterke bedrijfscultuur weten niet alleen (potentiële)

medewerkers waar ze aan toe

zijn: het is ook belangrijk voor hoe klanten je organisatie ervaren. Lammeretz: ‘Als een klant door IKEA loopt, ervaart hij ook onze bedrijfscultuur. Het draagt bij aan ons merk, aan het succes van ons bedrijf. Ook daarom is het als organisatie van essentieel belang om voortdurend aandacht te besteden aan de bedrijfscultuur.’ «

Verandering als olievlek

Dankzij een sterke bedrijfscultuur weten niet alleen (potentiële) medewerkers waar ze aan toe zijn: het is ook belangrijk voor hoe klanten je organisatie ervaren. Lammeretz: ‘Als een klant door IKEA loopt, ervaart hij ook onze bedrijfscultuur. Het draagt bij aan ons merk, aan het succes van ons bedrijf. Ook daarom is het als organisatie van essentieel belang om voortdurend aandacht te besteden aan de bedrijfscultuur.’ «

Over Maurice Lammeretz

Maurice Lammeretz werkt ruim 20 jaar bij IKEA Nederland en heeft in die tijd veel verschillende functies vervuld, waaronder Retail Expansion Manager en Store Manager. Sinds oktober2019 is hij als Country People & Culture Manager werkzaam op het Service Office in Haarlem.

» Maurice is spreker tijdens Huis van het Werk Strategisch op 27 februari.

© 2020 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved.

image