huis van het werk

oktober, 2019

‘Waar ligt de directeur wakker van?’

Bij Tata Steel Europe werken in totaal 21.000 mensen, waarvan 9.000 in IJmuiden. Hoe kun je People Analytics succesvol toepassen binnen zo’n groot personeelsbestand? En wat is de meerwaarde voor de organisatie? NHN WERKT! vroeg het Kees-Jan Verstraten van Tata Steel.

‘We zijn zo’n twee jaar bezig met People Analytics’, vertelt Kees-Jan Verstraten, Project Manager People Analytics bij Tata Steel. ‘Althans, we noemen het nu twee jaar zo. Al veel eerder in de tijd werkte Tata Steel al met SAP-systemen waar één keer per jaar een personeelsplanning uit kwam rollen. De rest van de tijd werd er weinig met dat systeem gedaan. Kijken in de achteruitkijkspiegel noem ik dat. Daar heb je in de meeste gevallen niet zoveel aan.’

Onderbuikgevoel

Gaandeweg ontstond de gedachte om meer te doen met de (HR)data die voorhanden waren en ze te gebruiken om data-driven beslissingen te kunnen nemen. Dat was het moment dat Verstraten werd gevraagd om People Analytics van de grond te tillen. Hij zag direct de meerwaarde van de aanpak. ‘Vaak heb je een buikgevoel over iets. People Analytics helpt je dat gevoel te onderbouwen – of juist te ontkrachten. Het geeft je tools in handen om met feiten een discussie aan te kunnen gaan.’

Om analyses te maken, heb je data nodig. Die waren er volop, maar ze waren niet direct bruikbaar. Verstraten: ‘Er kan veel misgaan bij het opslaan van gegevens, zeker als – zoals bij Tata Steel – databases vanuit verschillende locaties worden gevuld. Neem iets simpels als het geslacht van een medewerker: vul je dat in als M/V of als M/F? Als het niet consequent is, loop je vast bij een analyse.’

Verrassende inzichten

Nadat de gegevens waren gestructureerd, opgeschoond en gestandaardiseerd, kon Verstraten echt aan de slag met de analyse ervan. Als pilot werd gekozen voor de personeelsplanning. ‘We brachten hiervoor gegevens uit verschillende systemen bij elkaar, over vaste krachten, inhuurkrachten en vacatures’, aldus Verstraten. ‘Doel was niet om te rapporteren, maar om vooruit te kijken. Dat voegt waarde toe, dan word je proactief.’ Eenvoudige analyses leidden meteen al tot verrassende inzichten. ‘Zo bleken er op sommige afdelingen mensen al zes jaar lang ingehuurd te zijn, tegen een fors uurtarief. Als je bedenkt dat er bij Tata Steel jaarlijks tientallen miljoenen omgaan in inhuur, kun je je voorstellen hoeveel impact een uurtarief kan hebben.’

De volgende stap die Verstraten wil zetten, is het koppelen van personeelsplanning aan andere gegevens, zoals het aantal veiligheidsmeldingen en uiteindelijk aan de productiecijfers. ‘Dan is HR in staat om proactief in te spelen op de ideale bezetting. Dan heb je als HR-afdeling heel andere gesprekken met de rest van het bedrijf.’

Begin bij de basis

Zulke stappen, waarvoor je meer geavanceerde vormen van People Analytics inzet, beginnen allemaal bij dezelfde basis. Een basis die elke organisatie kan leggen, zegt Verstraten. ‘Structureer je data – zorg dat ze bruikbaar zijn. En ga er dan mee aan de slag. Begin met de vraag: waar ligt de directeur wakker van? Als er een HR-component aan hangt, kun je wellicht met een oplossing komen!’ «

Tata Steel

Over Kees-Jan Verstraten

Kees-Jan Verstraten is sinds twee jaar Project Manager People Analytics bij Tata Steel. Hiervoor was hij Senior Business Analyst voor een Supply Chain project van Tata Steel in het Verenigd Koninkrijk. Zijn passie: meer doen met data.

Tata Steel is een Indiaas-Brits-Nederlandse multinational en produceert, bewerkt en distribueert hoogwaardig staal. Het bedrijf is het op vijf na grootste staalconcern ter wereld.

Kees-Jan Verstraten, Projectmanager People Analytics is spreker tijdens Huis van het Werk Strategisch op 28 november.

© 2019 Huis van het Werk.
Concept en realisatie: Storytelling20
25.
All rights reserved.