huis van het werk

oktober, 2019

‘Op zoek naar de vraag achter de vraag’

Jeffrey Snel is Translator People Analytics bij PostNL.

Wat je met People Analytics kunt bereiken, is afhankelijk van de vragen die je stelt, zegt Jeffrey Snel van PostNL.

‘Met data kun je van alles onderzoeken. Als Translator People Analytics is het mijn taak om te zorgen dat wat onderzocht wordt, nuttig is. Daarvoor ga ik op zoek naar de vraag achter de vraag, naar het echte probleem. Een vraag goed onderzoeken door middel van People Analytics kost tijd: is men bereid om daarop te wachten? Vervelende vragen stellen heeft meerwaarde! We hebben onlangs onderzoek gedaan naar het hoge verloop van postbezorgers. Cijfers laten zien dat een groot deel binnen de eerste maand vertrekt. De vraag was: wat kunnen we doen om nieuwe medewerkers te behouden? Maar de analyse liet zien dat het verloopcijfer zwaar beïnvloed werd door het feit dat een groot deel van de nieuwe medewerkers al afgehaakt was voor de eerste werkdag. Daarmee werd het eerder een vraag over de employee journey: hoe kunnen we die verbeteren? Dit onderzoek maakt het mogelijk om gerichte acties in te zetten om nieuwe medewerkers ook echt aan boord te krijgen en zet de vraag voor een volgend onderzoek weer een stuk scherper. Dan investeer je tijd, geld en energie in de juiste zaken.’ «

PostNL

Over Jeffrey Snel

Jeffrey Snel is sinds anderhalf jaar Translator People Analytics bij PostNL. Hiervoor heeft hij als consultant bij Visma-RAET veel expertise opgedaan in het vakgebied. Lastige vragen durven stellen is volgens hem dé manier om meerwaarde te creëren met People Analytics.

PostNL is dienstverlener in post en logistiek en heeft 38.000 medewerkers verspreid over het land, waarvan 18.000 postbezorgers.

Jeffrey Snel, People Analytics Translator is spreker tijdens Huis van het Werk Strategisch op 28 november.

© 2019 Huis van het Werk.
Concept en realisatie: Storytelling20
25.
All rights reserved.