huis van het werk

oktober, 2019

‘Kernwaarden moet je beetpakken en laden’

Een managementteam dat niet als één team opereert en niet goed met elkaar samenwerkt, kan de bedrijfscultuur flink onder druk zetten. ‘Dat los je niet op met een heisessie. Het doorleven van kernwaarden, te beginnen bij de top, zou weleens doorslaggevend kunnen zijn!’

Jolanda Bakker wordt regelmatig ingeschakeld voor advies en begeleiding van management- en directieteams. Bijvoorbeeld wanneer de samenwerking binnen een team niet lekker loopt. ‘Voor teambuilding moet je mij dan niet hebben. Ik ga graag aan de slag met een bestaande en gewenste bedrijfscultuur. Die vertaal ik naar kernwaarden. Wat betekenen deze waarden voor een organisatie en welk gedrag hoort daarbij? Een heldere uitleg daarvan is zo belangrijk. Ook binnen management en directie!’

Aan de muur

‘Onlangs had ik voor een opdrachtgever een inventariserend gesprek met een deel van het managementteam. Over wat er wel en niet goed ging, (on)gewenst gedrag en verwachtingen. Ook binnen hun eigen team. In dezelfde ruimte hingen de waarden van deze organisatie – “betrokkenheid”, “respect”, “verbinding” en “integriteit” – aan de muur. Maar na wat ik net hoorde, leefden deze waarden niet of nauwelijks. Wanneer ik ernaar vroeg, werden ze slechts deels gereproduceerd. Aan tafel was zelfs al een verschil van interpretatie. Die vertaling van kernwaarden naar gedrag is juist zo ontzettend belangrijk. Pas als je ze laadt, gaan ze leven.’

In gesprek

‘Zoek samen naar manieren om kernwaarden uit te dragen en te verrijken. Start intern het gesprek waarom ze zo belangrijk zijn, welk gedrag erbij hoort en hoe kernwaarden bijdragen aan jouw organisatiedoelstellingen. Hoe beleven medewerkers de afzonderlijke waarden? Wat gaat goed en wat kan beter? En, heel belangrijk: stimuleer en waardeer het juiste gedrag. Creëer een cultuur waarbij je elkaar erop aan mag spreken als dit gedrag niet klopt. Maak kernwaarden belangrijk.’

BLOEI-middag

‘Zo ken ik een mooi NHN-bedrijf dat elk kwartaal één kernwaarde centraal stelt. Daar verbinden ze onder andere een prijsvraag aan, waarbij ze medewerkers vragen een inspirerende quote in te sturen die past bij die waarde. De best passende drukken ze op een polo, inclusief de kernwaarde en de naam van de winnaar. Dat shirt wordt met trots gedragen en maakt mooie gesprekken los. Zelf voeren wij zogenaamde BLOEI-gesprekken, waarbij elke letter staat voor een kernwaarde. Tijdens zo’n feedbackgesprek – met wie dan ook uit het bedrijf – bespreek je elkaars gedrag gekoppeld aan onze kernwaarden. Ook onze BLOEI-middagen zijn inmiddels een begrip. Eens per kwartaal verbinden we dan een vakinhoudelijke ontwikkeling aan een leuke activiteit. De laatste keer was dat abseilen, waarbij LEF als kernwaarde centraal stond. Spannend én leerzaam!’ «

H&S Adviesgroep is HR-leverancier van Huis van het Werk. hsadviesgroep.nl

Jolanda Bakker (50) is commercieel directeur H&S Adviesgroep en Regio Talent, fullservice HR-dienstverlener, A&O psychologe.

© 2019 Huis van het Werk.
Concept en realisatie: Storytelling2025.
All rig
hts reserved.