huis van het werk

28 mei, 2019

Het meest vitale bedrijf van Nederland

Een jaar lang mag Lightweight Containers uit Den Helder zich het vitaalste bedrijf van Nederland noemen. Niet roken, dagelijks vers fruit en smoothies, stabureaus, yoga en sporten in de gym zijn hier heel normaal.

Innovatief, duurzaam, ambitieus en fit. Lightweight Containers is het allemaal. In het familiebedrijf van Jan, Anita en Jan-Dirk Veenendaal investeren ze volop in vitaliteit en het duurzaam inzetbaar houden van hun medewerkers. ‘Als bedrijf willen we de wereld beter achterlaten dan dat we haar aantroffen’, vertelt Anita Veenendaal (CEO). ‘Dat zie je zowel terug in onze duurzame producten als de duurzame inzetbaarheid van mensen.’

Recyclebare fusten
Het bedrijf uit de kop van Noord-Holland bestaat sinds 2006 en telt meer dan 100 medewerkers. Dertien jaar geleden brachten ze KeyKeg op de markt: recyclebare lichtgewicht fusten van kunststof (pet) met daarin een binnenzak voor vloeistof als bier of wijn. Fusten die zorgen voor minder energieverspilling, minder transportgewicht en die chemische schoonmaakmiddelen overbodig maken. Anita Veendaal: ‘We zijn een innovatief en snelgroeiend bedrijf met een platte organisatiestructuur. Afdelingen kennen we niet. We werken in teams met coaches, iedereen zit op een plek waar hij of zij optimaal functioneert. Vanuit het management is het met name loslaten en faciliteren. Op die manier brengen we verantwoordelijkheid en plezier in het werk terug naar de medewerkers.’

Familiegevoel
Vitaliteit staat voor het familiebedrijf voorop. Samen sporten, samen stoppen met roken, samen de halve marathon van Den Helder lopen, yoga, BMI-challenges met stappentellers – keuze genoeg. ‘En wil een familielid meedoen, dan stimuleren we dat van harte. Het thuisfront is voor ons net zo belangrijk. Zo nodigen we de partners altijd uit bij gastsprekers op kwartaalbijeenkomsten en organiseren we eens per twee jaar een heuse familiedag.’ Op de vraag wat andere bedrijven van het meest vitale bedrijf van Nederland kunnen leren is Anita duidelijk. ‘De trots op je bedrijf – dat je heel duidelijk de ziel voelt – is zo belangrijk. Maar ook dat je niet in hokjes denkt. Bij ons is iedereen gelijk, we zijn allemaal Senior Business Creators. Wat je ook vaak ziet is dat bedrijven vol plannen zitten, maar dat er nauwelijks iets van terechtkomt. Bij Lightweight zetten we nieuwe plannen door als 70 procent z’n vertrouwen uitspreekt. En pakt het onverhoopt niet goed uit, dan zorgt onze dynamiek ervoor dat plannen ook snel weer aangepast kunnen worden!’ «

‘Als bedrijf willen we de wereld beter achterlaten dan dat we haar aantroffen.’ Anita Veenendaal, CEO Lightweight Containers.

© 2019 Huis van het Werk.
Concept en realisatie: Storytelling2025.
All rig
hts reserved.