huis van het werk

maart, 2019

jolanda bakker van h&s adviesgroep over leiderschapstijlen

Coachend leiderschap

Mensen die coachend leidinggeven gaan anders om met ziekteverzuim. Ze pakken eerder de telefoon en stellen vragen als: ‘Hoe is het met je?’

Bij re-integratie na langdurig verzuim zijn ze bezig met ‘wat heb jij nodig voor jouw verdere herstel?’ en niet hoe ze iemand snel weer volledig productief hebben. Het is een ander soort aandacht. Coachend leiderschap gaat uit van vertrouwen. Dit zorgt dat de relatie tussen leidinggevende en medewerker gelijkwaardig is. Juist als er veel speelt in iemands leven, bijvoorbeeld omdat hij mantelzorger is voor zijn zieke vader, is het belangrijk dit te blijven volgen. Je controleert niet, maar toont betrokkenheid. Daar zit de crux. ‘Mag ik dit wel vragen?’, hoor ik regelmatig. Terwijl alles samenhangt met de overtuiging die je als leidinggevende hebt. Een coachend leider vertrouwt iemand volledig en is benieuwd hoe het met de ander gaat. Dat is een wezenlijk ander uitgangspunt dan vinden dat jij als leidinggevende het recht hebt te controleren of een medewerker daadwerkelijk ziek thuis zit.’

Vertrouwen = basis
Heeft een werknemer een burn-out? Dan is het belangrijk dat je de ander het gevoel geeft dat je er voor hem bent. Stimuleer ook dat iemand hulp zoekt. In contact blijven, zonder de druk op te voeren, wordt in de praktijk weleens als lastig ervaren. Waar doe je goed aan? De vraag stellen is ‘m beantwoorden. Onderzoek bij een medewerker wat hij van jou nodig heeft. ‘Wat vind jij prettig om af te spreken over ons contact de komende periode?’ En: ‘Hoe houden wij contact met elkaar?’ Als je er met elkaar over praat en blijft toetsen, kun je aan verwachtingen voldoen. Neem de hulp die een werknemer krijgt van bijvoorbeeld een psycholoog ook serieus. Die is er niet voor niets. Geef je medewerker het gevoel dat hij mee mag denken én veranderen als dat nodig is. Ook hier is vertrouwen de basis.

Geen link werkdruk en burn-out
Overigens bestaat er geen directe link tussen werkdruk en een burn-out. Mensen kunnen prima met werkdruk omgaan, zolang zij maar de ruimte en faciliteiten krijgen om met die werkdruk om te gaan. Het gebrek hieraan leidt eerder tot burn-out symptomen. Hoe ondersteun je medewerkers in omgaan met werkdruk? Dat is waar het om draait. Stel: een medewerker heeft lange dagen gemaakt om een project af te maken. Hij vertelt dat hij vandaag eerder naar huis gaat om de kinderen van school te halen.
Hoe reageer je als leidinggevende? ‘Ik zou willen dat ík mij dat kon permitteren’, werkt contraproductief. De kans op sluimerverzuim neemt toe. Je bereikt veel meer met: ‘Groot gelijk en veel dank voor je inzet afgelopen week!’ «

H&S adviesgroep is HR-leverancier van Huis van het werk. hsadviesgroep.nl


Jolanda Bakker (50) is commercieel directeur H&S Adviesgroep en Regio Talent, fullservice HR- dienstverlener, A&O psychologe. Trots op NHN en overtuigd van het feit dat leiderschap een cruciale rol speelt in het werven, ontwikkelen en behouden van talent voor deze prachtige regio.


© 2019 Huis van het Werk.
Concept en realisatie: Storytelling2025.
All rig
hts reserved.