huis van het werk

maart, 2019

Leer potentieel zien op de arbeidsmarkt!

Uitzendbureaus kunnen werkgevers helpen goed personeel te vinden door samen te investeren in opleiden. Scholing is het nieuwe werven, volgens Irene Lem, Business Development Manager bij Luba Uitzendbureau.


‘Als een bedrijf merkt dat het schaap met de vijf poten niet op de arbeidsmarkt te vinden is en dat met vier poten óók niet, dan is opleiden een uitkomst. Vooral in de techniek is de krapte op de arbeidsmarkt groot. Als gevolg van de recessie is afgelopen jaren nauwelijks geïnvesteerd in opleidingen. Ook kiezen weinig jongeren voor dit vakgebied. Belangrijk is een opdrachtgever te leren zien welke mogelijkheden er wél zijn.’

Voorbeelden en spiegels
‘Terughoudendheid bij een werkgever wegnemen doe je door goede voorbeelden te noemen. Daarnaast kun je op een speelse manier een spiegel voorhouden en eigen vooroordelen tonen. De 30-jarige sportleraar die kiest voor een leerwerktraject tot Allround Verspaner kan inderdaad nog niets. Maar die gewenste 17-jarige ook niet. Groot voordeel van een oudere kandidaat is dat die bewust kiest voor het vakgebied en vaak met meer motivatie en discipline de kans pakt. Tot slot is er nog de realiteit van de arbeidsmarkt: kandidaten liggen helaas niet meer voor het oprapen.’

Succesfactoren
‘Een leerwerktraject is succesvol als alle partijen oprecht betrokken zijn. Opdrachtgevers die wat aarzelend zijn, kun je actief betrekken. Soms bij de opzet van een project, maar ook in de uitvoering. Voorbeeld is het leerwerktraject tot procesoperator, waar de lessen in roulatie plaatsvinden bij de leerbedrijven. Als de betrokkenheid hoog is, zet iedereen net dat stapje meer. Doordat een uitzendbureau het regelwerk overneemt, worden werkgevers ontzorgd. De kloof tussen vraag en aanbod wordt verkleind door kansen te creëren. Dit kan door bedrijven met elkaar te verbinden en samen te werken. Denk aan het ontwikkelen van een leerwerktraject voor mensen met een lager opleidingsniveau. Zo biedt u een grotere groep een stap naar werk.’ «


© 2019 Huis van het Werk.
Concept en realisatie: Storytelling2025.
All rig
hts reserved.