huis van het werk

februari, 2021

Vitaliteit als basis

Wie is Jolanda Sappelli? Na een studie Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, maakte Jolanda Sappelli al snel de stap naar Human Resources. Na HR-functies bij onder meer Amsterdam Exchanges, Euronext Amsterdam en ING Real Estate, werd zij in 2014 Directeur Human Resources bij a.s.r. Nederland. Bij a.s.r. werken ruim 4.000 medewerkers. » JOLANDA SAPPELLI IS SPREKER TIJDENS HUIS VAN HET WERK STRATEGISCH OP 4 MAART 2021. MELD U NU AAN OP HUISVANHETWERK.NL

Gelukkige medewerker, gelukkige klant – zo luidt de uitdrukking. Dat klinkt mooi, maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers fysiek en mentaal goed in hun vel zitten? Jolanda Sappelli, directeur Human Resources bij a.s.r. verzekeringen, deelt haar visie.

Medewerkers zijn het kapitaal van ieder bedrijf. Het directe effect dat een gezonde, gelukkige en betrokken medewerker kan hebben op de productiviteit en klanttevredenheid wordt nog weleens onderschat, vindt Jolanda Sappelli. ‘Als je lekker in je vel zit, ben je veel beter in staat om werkgeluk te ervaren. Dat is toch wel het fundament voor de productiviteit, de wendbaarheid en uiteindelijk de duurzame inzetbaarheid van een medewerker.’ Werkgever en werknemer dragen samen verantwoordelijkheid voor dat fundament. Hun rollen zijn verschillend maar de relatie is gelijkwaardig. De medewerker is regisseur van zijn eigen loopbaan en maakt daarin eigen keuzes. De werkgever faciliteert en verleidt, met beleid en arbeidsvoorwaarden. ‘Je kunt een paard naar een bron van water leiden, maar hij moet wel zelf drinken’, zegt Sappelli. ‘Eigen regie en eigen verantwoordelijkheid zijn daarom cruciaal.’ Het Andere Gesprek Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit staan inmiddels hoog op de agenda bij de meeste organisaties. Naast werk-gerelateerde zaken kunnen ook privéproblemen, motivatieproblemen en gezondheidsproblemen daarop van invloed zijn. Het is daarom belangrijk dat werkgevers en werknemers zich niet uitsluitend op het werkaspect focussen, maar ervoor openstaan om een ander gesprek met elkaar te hebben. Bij a.s.r. noemen ze dit, Het Andere Gesprek, dat wil zeggen: een gesprek dat verder gaat dan werk en resultaten. ‘Hoe gaat het echt met de medewerker? Heeft hij wel alle middelen die hij nodig heeft om zijn werk goed te doen?’, zegt Sappelli. ‘Voelt hij zich fit en is hij fit voor de job, nu en in de toekomst? Veranderingen gaan tenslotte heel snel en medewerkers moeten kunnen meebewegen met ontwikkelingen. Denk aan digitalisering en robotisering.’ Er zijn tools die leidinggevenden kunnen ondersteunen bij het voeren van dat ‘andere gesprek’. De HR-afdeling van Sappelli ontwikkelde hiervoor de Mood Monitor, een online tool om te toetsen hoe het met de medewerkers gaat. ‘Iedere medewerker ontvangt wekelijks een korte enquête met drie vragen die gericht zijn op drie pijlers van duurzame inzetbaarheid: werkgeluk, toewijding en productiviteit, en vitaliteit. De antwoorden van alle medewerkers samen worden wekelijks gedeeld via intranet en de teamresultaten worden anoniem teruggekoppeld aan de leidinggevende. Die resultaten zijn aanleiding om het gesprek te voeren binnen de teams over deze onderwerpen. Ook wordt er naar aanleiding van de resultaten specifiek (HR-)aanbod ontwikkeld of worden er centrale interventies ingezet. Zo houd je echt een vinger aan de pols.’ Er is ook een set tips en trucs ontwikkeld om leidinggevenden te helpen om gemakkelijk en doeltreffend op actiepunten in te springen. ‘Als bijvoorbeeld vitaliteit een aandachtspunt blijkt te zijn – niet ondenkbaar nu we meer thuiszitten en minder bewegen – zou je kunnen voorstellen om een overleg wandelend te doen’, zegt Sappelli. ‘Het is een kleine stap, maar de krachtigste zaken komen vaak voort uit de meest eenvoudige dingen.’ Cruciaal is dat alle acties en programma’s in lijn liggen met de normen en waarden van de organisatie. Sappelli: ‘Je moet steeds opnieuw toetsen: past dit bij de uitgangspunten die we hebben geformuleerd, bij de strategie die we volgen? Leg alles wat je doet naast die meetlat. Dat is breder dan HR alleen. Het is slim om samen te werken met de afdeling Communicatie om ervoor te zorgen dat de interne en externe boodschap congruent zijn. Dat draagt bij aan draagvlak en commitment.’ Mentaal weerbaar Waar veel bedrijven het belang van fysieke gezondheid onderkennen en werknemers bijvoorbeeld stimuleren om te bewegen en gezond te eten, wordt de rol van mentale gezondheid nog altijd vaak onderschat. Maar volgens onderzoek van TNO en NEA geeft maar liefst 37% van werknemers werkdruk of werkstress aan als reden voor verzuim. De kosten daarvan liepen in 2018 op tot 3,1 miljard euro. Wie chronische stress ervaart, kan uiteindelijk ook last krijgen van burn-outverschijnselen. Ieder jaar overkomt dat 1,3 miljoen werknemers, vooral jonge mensen tussen 25-34 jaar. Een goede balans tussen werk en privé draagt bij aan de mentale weerbaarheid van werknemers. Nu er door de coronacrisis veel meer wordt thuisgewerkt, lopen werk en privé echter sneller in elkaar over en is het lastiger om echt los te komen. Sappelli: ‘Met name voor jonge gezinnen die werk met zorg voor de kinderen en soms met thuisonderwijs moeten combineren, kan de balans tussen werk en privé echt een issue zijn. Het is belangrijk dat medewerkers de tijd nemen om af te schakelen en los te komen van het werk. Als werkgever moet je dat goed in de gaten houden en hen ondersteunen: geef ze de ruimte en het vertrouwen om een nieuwe balans te vinden.’ Het sociale aspect Hoe medewerkers het lange thuiswerken ervaren is overigens niet alleen afhankelijk van hun gezinssituatie, maar ook van hun persoonlijkheidstype. ‘Introverte mensen gedijen goed bij deze situatie. Er zijn minder prikkels waardoor ze zich beter kunnen focussen. Deze groep zullen we echt moeten verleiden om weer op kantoor te komen werken, na de coronacrisis!’, zegt Sappelli. ‘Bij extraverte mensen zie je juist het tegenovergestelde: die hebben die externe prikkels nodig en verlangen naar mensen om zich heen, naar de sociale structuur van het kantoorleven.’ Werk heeft namelijk ook een belangrijk sociaal aspect. Uit het jaarlijkse ‘What Workers Want’-rapport van recruitment expert Hays blijkt dat thuiswerken tijdens de coronacrisis nieuwe uitdagingen op dat gebied creëert: 34% van de ondervraagde medewerkers mist sociale interactie en voelt zich geïsoleerder. In het kader van de mentale gezondheid is het daarom nu ook zaak om aan het sociale aspect van werk aandacht te besteden. Dat is sowieso een onderbelicht thema, vindt Sappelli. ‘Thuiswerken is heel functioneel. Teamsvergaderingen beginnen stipt op tijd en er is geen digitaal equivalent van een kort onderonsje vooraf bij de koffieautomaat. Superefficiënt natuurlijk, maar sociaal contact en verbinding met elkaar houden is ook belangrijk. Denk aan het organiseren van luchtige dingen zoals work-outs en pub quizzes. Of laat de directie ook regelmatig een digitale townhall geven. Sociaal contact en verbinding is namelijk veel belangrijker voor hoe we in ons vel zitten – en dus voor onze productiviteit – dan we denken!’ «

93% van de bedrijven heeft tijdens de coronacrisis extra aandacht voor de gezondheid van werknemers

Bron: XpertHR, oktober 2020

12% van de thuiswerkers heeft concentratieproblemen tijdens het werk

Bron: TNO en CBS, november 2020

45% van de Nederlanders beweegt onvoldoende (minder dan vijf keer per week minimaal een half uur matig intensief)

Bron: a.s.r. Vitality en Loyalis, november 2020

Met de merken a.s.r., De Amersfoortse, Ditzo, Europeesche Verzekeringen en Ardanta biedt a.s.r. een breed assortiment aan van financiële producten, zoals schade-, levens- en inkomensverzekeringen, collectieve en individuele pensioenen en zorgverzekeringen. In 2020 verdiende a.s.r. zowel het Beste Werkgever Keurmerk als het Beste Werkgever Award voor de branche Verzekeraars. Bij a.s.r. werken ruim 4.000 medewerkers.

HUIS VAN HET WERK STRATEGISCH ONLINE VITALITEIT, FYSIEK EN MENTAAL Donderdag 4 maart tijd: 14.00 - 16.15 uur Sprekers: A.S.R. VERZEKERINGEN Jolanda Sappelli, directeur HR KONINKLIJKE DSM Matthieu van der Vloed, HR-manager BAKKERIJ VAN VESSEM Alexia de Weert, leidinggevende KONINKLIJKE MARINE Jeroen Quist, Projectleider Duurzaam Inzetbare Medewerker en Diëtist

© 2020 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved. 300920

image