huis van het werk

oktober, 2021

Met de werkvermogenscan op weg naar meer werkplezier

Marketeer Esther Dhooge: ‘De werkvermogenscan geeft een goed beeld van jezelf, hoe je in je werk staat en waar ruimte zit voor verbetering. Sommigen ervaren het wellicht als een verplichting, iets waarover je verantwoording moet afleggen. Maar je doet dit juist voor jezélf om inzicht te krijgen in je eigen werkvermogen. Binnenkort doe ik ook de vitaliteitscheck. Benieuwd hoe ik er qua gezondheid voor sta!’

Meer werkplezier en focussen op het behoud van de mensen. Dat was het doel van Turien & Co. toen zij in 2019 als eerste werk-gever startten met het FIT-programma. CFO Femke Bakker: ‘Daaruit kwam naar voren dat we als bedrijf al aardig goed bezig zijn, maar bijvoorbeeld wel nog konden werken aan de intrinsieke motivatie van onze mensen.’

Femke: ‘Inmiddels is het Huis van Werkvermogen met behulp van het FIT-programma een belangrijk onderdeel van onze strategie. Werkplezier is naast klanttevredenheid en rendement een vaste strategische pijler. Het FIT-programma omvat elementen als vitaliteit, werk-privébalans, werkinhoud en competenties. Allemaal onderdelen van de werkvermogenscan, waarmee we het goed kunnen borgen in onze strategie. Vorig jaar deden we in coronatijd via Enrgy onze tweede scan en de hermeting volgt binnenkort.’ ‘Op alle verdiepingen van het Huis van Werkvermogen zijn we aan de slag gegaan. Zo is het trainingsprogramma “Leidinggeven op afstand” gestart; een langlopend project samen met H&S Adviesgroep om coachend leidinggeven in de nieuwe werkelijkheid vorm te geven. Om de leercultuur te versterken, kregen alle collega’s toegang tot de online trainingstool van GoodHabitz. Collega’s die willen weten hoe het er qua persoonlijke vitaliteit voor staat, konden vanaf afgelopen zomer vrijwillig meedoen aan een vitaliteitscheck. En met gesprekken over intrinsieke motivatie en óf en hoe we verder kunnen veranderen, tackelen we de verdieping Normen en waarden.’ ‘Hoewel het nog vroeg is om de balans op te maken, zien we uit de scans al wel terug dat we ondanks corona niet achteruit zijn gegaan. Het “met-elkaar-gevoel” is juist versterkt. De focus blijft voorlopig op werkplezier, duurzame inzetbaarheid en ontwikkeling. Zo willen we ervoor zorgen dat het werk leuk blijft en dat onze medewerkers op den duur langer en gezonder werken. Gelukkig zijn er wat werkplezier betreft haakjes genoeg om daar iets moois van te maken!’ « Turien & Co is partner van Huis van het Werk turien.nl

© 2021 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved.

image