huis van het werk

oktober, 2021

Inzicht in eigen batterij door vitaliteitscheck

Receptioniste Anke van Eede-Noor : ‘Ik heb de vitaliteitscheck als zeer positief ervaren. In eerste instantie zou ik niet meedoen, maar toen ik de positieve berichten hoorde van andere collega’s besloot ik er toch voor te gaan. Goed dat Burg Group dit aanbiedt; je wilt immers dat je personeel gezond is. Fijn ook dat het zo laagdrempelig was en je zelf mocht beslissen om mee te doen.’

Een goede werk-privébalans en vitale medewerkers vindt de Burg Group erg belangrijk. En omdat gezondheid daar een onderdeel van is, wil de azijn- en siropenfabrikant daar meer op focussen. HR-manager Tanja Zeldenrust: ‘Het FIT-programma maakte het mogelijk om te starten met een vitaliteitscheck. Gezondheid is de basis, die moet goed zijn om te kunnen focussen op andere zaken.’

‘Met de vitaliteitscheck plaatsen we als het ware een thermometer in de organisatie,’ vertelt Tanja. Zo krijgen medewerkers de mogelijkheid om hun fysieke en mentale gezondheid te meten. Dit inzicht in je eigen batterij laat zien hoe het zit met je energie en waar nog wat te halen valt. Vorig jaar zetten we onze eerste stappen met een kleinschalige gezondheidsweek. Deze check is daar een mooi vervolg op.’ ‘De vrijwillige test bestond uit een algemene vitaliteitscheck en een extra uitgebreide check waarbij cholesterol en bloeddruk werden gemeten en zelfs een hartfilmpje werd gemaakt. Als derde keek er een fysiotherapeut naar het gestel en de werkhouding van mensen. Een soort nulmeting dus die we zo uitgebreid mogelijk wilden aanbieden. Zo krijg je echt inzicht in hoe het fysiek en mentaal met je gaat en kun je kijken hoe en of je dit wilt aanpakken. Wij boden daarvoor een gesprek met een lifestyle-coach aan om te sparren over hoe je aan jezelf kunt werken. Die coaching is in trek! Er zijn inmiddels al flink wat gesprekken geweest.’ ‘Hoewel alle uitslagen vertrouwelijk zijn, kregen we als werkgever wel een rapportage op hoofdlijnen. Hieruit blijkt dat we een redelijke afspiegeling van de Nederlandse maatschappij zijn. Vitaliteit staat inmiddels hoog op de agenda; we gaan er zeker mee door. De gezondheidsweek wordt een jaarlijks event, waarbij we dit jaar aandacht besteden aan de thema’s die naar voren komen in de algemene rapportage. Natuurlijk ben je er met een vitaliteitsprogramma alleen nog niet. Daarom zijn we bewust bezig met de bedrijfscultuur en kijken we naar onze interne waarden. Alle verdiepingen van het Huis van Werkvermogen hebben daarmee onze aandacht!’ Burg Group is partner van Huis van het Werk burggroup.eu

© 2021 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved.

image