huis van het werk

augustus, 2021

‘Een inclusieve werkomgeving maakt ons innovatiever’

Over Isabel Nagel-Dorrestijn Isabel Nagel-Dorrestijn is sinds 2016 werkzaam bij Philips als HR Business Partner voor Personal Health in de Benelux. Zij geeft leiding aan een team van tien HR Managers en een HR Assistant, die de Personal Health en commerciële activiteiten in de Benelux ondersteunen. Daarvoor was zij onder meer werkzaam als Global Talent Manager & Global HR Business Partner bij Bekaert SA. » Isabel Nagel-Dorrestijn is spreker tijdens Huis van het Werk Strategisch op 2 september 2021. locatie: COOL kunst en cultuur in Heerhugowaard.

De omgeving is van invloed op het werkvermogen van medewerkers. Hoe ga je daar als werkgever mee om? Isabel Nagel-Dorrestijn, HR Business Partner bij Philips, gaat in op die vertaalslag van buiten naar binnen.

‘Als onderneming maak je deel uit van een groter ecosysteem. Dat geldt ook voor Philips’, zegt Isabel Nagel-Dorrestijn. ‘We kiezen voor een holistische benadering van ons personeelsbeleid: werk, competenties en normen en waarden zijn immers niet los te zien van familie, vrienden en maatschappij.’ Ze maakt zelfs liever helemaal geen onderscheid tussen de persoon die je bent op je werk en privé. Nagel: ‘Ik zeg altijd: je neemt jezelf mee naar je werk. Iedereen is anders en dat is alleen maar goed voor de creativiteit en innovatie – en daar hebben wij als bedrijf veel baat bij. Een inclusieve werkomgeving maakt ons competitiever, productiever en innovatiever. En het trekt divers talent aan.’ Zorg en langer doorwerken Kijkend naar de omgeving ziet Nagel twee belangrijke ontwikkelingen die een grote impact hebben op het werkvermogen van medewerkers. ‘Ten eerste: er wordt een steeds groter beroep gedaan op mensen om zorg te verlenen. Dat betekent dat je als werkgever daarvoor ook meer ruimte moet bieden. Dat doet Philips bijvoorbeeld met extra zorgverlof. Ook hebben onze medewerkers zelf een netwerk opgezet om elkaar te informeren en ondersteunen op het gebied van mantelzorg, Who Cares. Ten tweede: de pensioenleeftijd is de afgelopen jaren gestegen. Dat betekent dat we onze medewerkers moeten ondersteunen om zich continu te blijven ontwikkelen en mee te groeien met het bedrijf. Daarom hebben we, naast een uitgebreide verlofregeling en een persoonlijk opleidingsbudget, ook een aantal nieuwe initiatieven ontplooid. Zo leiden we leerambassadeurs op die zelf werk en opleiding hebben gecombineerd en hun ervaringen daarmee kunnen delen met collega’s. Ook kijken we naar multi-skilling, waardoor mensen breder inzetbaar worden, met name op onze productielocaties. Dat is goed voor henzelf en biedt tegelijkertijd meer flexibiliteit voor het bedrijf.’ Maatschappelijke rol Een goede werkgever reageert op ontwikkelingen in de buitenwereld, maar heeft tegelijkertijd ook zelf een maatschappelijke rol. Dat geldt zeker voor een multinational als Philips, vindt Nagel. ‘We zijn nauw betrokken geweest bij de uitwerking van het plan van VNO-NCW voor brede welvaart. We moeten namelijk niet alleen naar economische groei kijken, maar ook naar het milieu en kansengelijkheid. Als werkgever benader je zo’n maatschappelijk debat vanuit de inhoud. Philips heeft bijvoorbeeld al bijna veertig jaar een werkgelegenheidsprogramma waarmee we mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid bieden om werkervaring, in combinatie met een ontwikkelprogramma, op te doen. Zodat ze na afloop in staat zijn een reguliere baan te vinden, binnen of buiten Philips. Sinds de start hebben meer dan 13.000 mensen deelgenomen. Gemiddeld stroomt zo’n 75 procent na afloop door naar een betaalde baan.’ Omgeving en bestaansrecht Dat het zin heeft om te investeren in werkvermogen en ontwikkelingen vanuit de omgeving te vertalen naar het personeelsbeleid, staat voor Nagel vast. ‘Philips is al 130 jaar succesvol. We begonnen met een gloeilampenfabriek in Eindhoven. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een leidend gezondheidstechnologiebedrijf dat actief is in meer dan 100 landen wereldwijd. Dat hebben we alleen kunnen doen doordat onze medewerkers zich bleven ontwikkelen, met ons mee zijn gegroeid. Dankzij die focus op ontwikkeling en onze inclusieve bedrijfscultuur zijn we een aantrekkelijke werkgever. Onze missie om het leven van 2,5 miljard mensen te verbeteren door middel van zinvolle innovatie, heeft ook een grote aantrekkingskracht. Het is een verbinding met de buitenwereld waarmee medewerkers zich goed kunnen identificeren.’ Succesvol anticiperen op en meebewegen met de omgeving is een proces – er bestaat geen quick fix. Nagel: ‘Je moet als werkgever je eigen bestaansrecht in kaart brengen en ontwikkelingen uit de buitenwereld daarnaartoe vertalen. Hoe onderscheid je je als bedrijf? Dat is ook van belang in het kader van de battle for talent. Wat kun je bestaande en potentiële medewerkers bieden, anders dan andere bedrijven? Zorg er daarom voor dat je als werkgever jouw bestaansrecht en focus vindt, jouw link met de omgeving. En maak dat richtinggevend voor je personeelsbeleid en alles wat je verder doet.’ «

Philips viert dit jaar zijn 130-jarig jubileum. Wereldwijd zijn 77.000 mensen in 100 landen werkzaam voor het techno-logiebedrijf. In Nederland telt Philips 11.500 medewerkers, verspreid over diverse locaties, waaronder de twee productie- en innovatielocaties in de regio Eindhoven (medische apparatuur) en Drachten (Personal Health).

HUIS VAN HET WERK STRATEGISCH LIVE! DE IMPACT VAN DE VERANDERENDE SAMENLEVING Donderdag 2 september 2021 locatie: COOL kunst en cultuur in Heerhugowaard tijd: 14.00 - 17.30 uur Sprekers: IR. PAUL DE RUIJTER De Ruijter Strategie en Executive Lecturer aan Universiteit Nyenrode HVC Gertjan de Waard MBA, directeur KAPTEIN Mireille Kaptein, directeur PHILIPS Isabel Nagel-Dorrestijn, HR Business Partner

© 2021 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved.

image