huis van het werk

mei, 2021

McDonald’s ‘De deur staat open voor iedereen’

Over Ineke Jeuster Ineke Jeuster (1980) is sinds mei 2019 Director People bij McDonald’s Nederland. Zij is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het HR-beleid van McDonald’s in Nederland en geeft leiding aan het People team. Jeuster werkte eerder als HR-professional bij G-Star, PepsiCo en KLM. Er zijn 254 McDonald’s restaurants verspreid over het land. 24 zijn in beheer van McDonald’s Nederland; het merendeel wordt gerund door een van de 75 franchisenemers. In totaal werken circa 15.000 mensen bij McDonald’s in Nederland. » INEKE JEUSTER IS SPREKER TIJDENS HUIS VAN HET WERK STRATEGISCH ONLINE OP 10 JUNI 2021.

Werven op basis van skills in plaats van vooropleiding? McDonald’s past het in Nederland al toe bij het aantrekken van nieuwe horecamedewerkers. Ineke Jeuster, Director People, legt uit hoe het initiatief bijdraagt aan de doelstellingen van McDonald’s als werkgever.

‘Op een krappe arbeidsmarkt wil je het zo makkelijk en leuk mogelijk maken voor mensen om te solliciteren bij jouw bedrijf’, zegt Ineke Jeuster. ‘We hebben daarom samen met onze partner Harver de sollicitatiereis voor horecamedewerkers verbeterd en onszelf tegelijkertijd in staat gesteld om sneller te bepalen of iemand bij McDonald’s past.’ Het resultaat is een webtool waarin verschillende praktijk-situaties bij McDonald’s restau-rants worden geschetst. Aan de hand van de reacties van sollicitanten worden belangrijke skills als gastvrijheid, flexibiliteit, teamspirit en verantwoordelijkheid getoetst. ‘Die skills moet je hebben om goed te functioneren in een McDonald’s restaurant. Wat doe je bijvoorbeeld als een gast klaagt over zijn bestelling? Servicegerichtheid zit in je. Dat is voor ons belangrijker dan een diploma. De antwoorden die sollicitanten invullen, resulteren in een matchingscore: wie hoger dan 80 procent scoort, wordt in ieder geval uitgenodigd voor een gesprek.’ Op de functie van horecamedewerker komen veelal jonge mensen af, als bijbaner of starter op de arbeidsmarkt met of zonder diploma. Zij vinden het een leuke manier om te solliciteren, zo blijkt. ‘Het spreekt de doelgroep die we willen bereiken enorm aan. De kandidaattevredenheid is hoog: 4,2 uit 5. En het past goed bij de inclusiviteit die wij als bedrijf nastreven. Wij staan ervoor dat onze restaurants een afspiegeling zijn van de lokale omgeving. De deur staat open voor iedereen; iedereen doet mee. Veel van onze restaurants bieden juist mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans om hun talent te ontwikkelen en nieuwe skills te leren.’ Groeimogelijkheden Werk je bij McDonald’s dan biedt het bedrijf tal van mogelijkheden om door te groeien, binnen het restaurant of binnen de organisatie. Jeuster: ‘Alle nieuwe medewerkers volgen ons interne opleidingsprogramma. Het varieert van training on the job tot e-learning en live trainingen in Amsterdam maar ook in London, op een van de Hamburger Universities. Het interne opleidingsprogramma is internationaal: overal ter wereld volgen nieuwe medewerkers hetzelfde traject.’ McDonald’s Nederland biedt daarnaast in samenwerking met SVO volledige mbo-opleidingen aan, van startniveau tot mbo-4. En vanaf september kunnen medewerkers zelfs een Associate Degree (hbo-opleiding) volgen via Avans Hogeschool. Ook biedt het bedrijf taaltrainingen en kunnen medewerkers hun skills vergroten via online-trainingen van GoodHabitz. ‘Ook life-skills, zoals goed met geld omgaan of stoppen met piekeren, kunnen aan bod komen. Kortom: we bieden een breed palet aan mogelijkheden om te groeien’, zegt Jeuster. Skills voor het leven De sterke focus op skills- en talentontwikkeling heeft meerdere redenen, zegt Jeuster: ‘Ten eerste vraagt onze gestroomlijnde operatie om een strakke opleiding in het restaurant. Daarnaast vertalen goede skills van onze medewerkers zich ook in een hoge waardering van onze gasten. Investeren in talentontwikkeling draagt ook bij aan een hoge medewerkertevredenheid en onze aantrekkelijkheid als werkgever. Wij zeggen vaak: werken bij McDonald’s is leuk voor nu en goed voor later. Veel jongeren die bij ons zijn begonnen, gebruiken skills die ze hier hebben opgedaan later in hun loopbaan nog steeds – ook als zij piloot of kernfysicus zijn geworden. Dat is de beste arbeidsmarktcommunicatie die je kunt hebben.’ Begin klein Veel meer bedrijven zouden aan de slag kunnen met een skills-based benadering, denkt Jeuster. ‘Begin klein en kijk waar je veranderingen gemakkelijk kunt toepassen. Bijvoorbeeld bij een vacature waarbij opleiding minder van belang is: welke skills heeft iemand daarvoor nodig? Als je er even over nadenkt, weet je het. Vanuit die benadering kunnen ineens heel andere mensen komen bovendrijven tijdens een sollicitatie. En dat kan bijdragen aan je inclusiviteit als werkgever.’ «

HUIS VAN HET WERK STRATEGISCH ONLINE SKILLS & TALENT Donderdag 10 juni tijd: 14.00 - 16.15 uur Sprekers: DR. JOS SANDERS Lector 'Leren tijdens de beroepsloopbaan' aan de HAN MCDONALD’S Ineke Jeuster, Director People JUMBO MONIQUE Monique Ravenstijn, eigenaar GOODZO Anna Noorda, General Manager

© 2021 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved.

image