Verantwoordelijkheid moet je zo laag mogelijk in de organisatie leggen, vindt Colin van der Laan, directeur van Van der Laan in Zwaag.
‘Van der Laan is een familiebedrijf dat 78 jaar geleden door mijn opa is opgericht. Toen mijn broer en ik zo’n vijftien jaar geleden de leiding overnamen van mijn vader, besloten we onder andere meer aandacht te besteden aan de interne organisatie. Zo kijken we naar skills en voorkeursgedrag van medewerkers. Dan kun je mensen in hun kracht zetten en matchen met de juiste functie. Dat is belangrijk: FC Barcelona zet Messi ook niet op doel! Ik zou onze bedrijfscultuur omschrijven als professioneel en informeel. Professioneel, omdat we een kwalitatief hoogwaardig product leveren tegen een redelijke prijs, vaak aan klanten die ook die toegevoegde waarde verwachten van hun leverancier. Informeel, omdat onze medewerkers veel vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen. We geloven niet in een directie die met strakke hand alles bepaalt en regelt. We ondernemen vanuit de visie: enthousiaste klanten, enthousiaste medewerkers en een gezonde marge. Dat geeft richting. “Enthousiaste klanten” wijst op onze focus op lange relaties met klanten en op herhaalopdrachten, het mooiste compliment voor onze organisatie. “Gezonde marge” resulteert in de bewuste keuze voor één locatie en een organisatieomvang waarin iedereen elkaar nog kent. Van der Laan is echt een team en dat zie je in alles terug – de inrichting, branding, communicatie én onze enthousiaste medewerkers. Een goede bedrijfscultuur begint bij de directie: stel je kwetsbaar op en laat zien dat je wilt leren van anderen. Het gaat niet om jou als directeur, maar om het team – dat staat centraal.’ «