huis van het werk

oktober, 2020

‘We vinden de rol van het kantoor opnieuw uit’

Over Roel Polmans en Sherry Rafiq Na functies bij onder meer ACM, het ministerie van Economische Zaken en Tele2 werd Roel Polmans in 2013 Program Director Mobile bij Ziggo. In zijn huidige functie Director Business Partner Sales heeft hij veel contact met MKB-bedrijven over oplossingen voor het Nieuwe Werken. Sherry Rafiq is sinds 2017 Director Internal Communications, Culture & Engagement. Na verschillende marketing- en salesfuncties bij onder meer Jaarbeurs en de RAI, begon zij haar carrière bij Vodafone in 2008. In de afgelopen 12 jaar is ze zowel in Nederland als voor de moedermaatschappij Vodafone Group in Londen verantwoordelijk geweest voor interne communicatie en engagement. Voor de fusie met Ziggo kwam zij in 2016 terug naar Nederland. VodafoneZiggo is sinds 2017 actief als communicatieprovider. Er werken ruim 8.000 medewerkers verspreid over Nederland. » ROEL POLMANS EN SHERRY RAFIQ ZIJN SPREKERS TIJDENS HUIS VAN HET WERK STRATEGISCH (ONLINE) OP 12 NOVEMBER MET ALS THEMA HET NIEUWE WERKEN.

VodafoneZiggo ging over op het Nieuwe Werken bij de verhuizing naar een nieuw hoofdkantoor in Utrecht. Tijdens de coronapandemie kreeg het echt vleugels. Director Business Partner Sales Roel Polmans en Director Internal Communications, Culture & Engagement Sherry Rafiq leggen uit hoe.

Eind 2016 besloten Vodafone en Ziggo om te fuseren. Vanuit marktperspectief was het een volkomen logische keuze: Vodafone was sterk in mobiele telefonie, Ziggo in vaste telefonie en entertainment. Nadat alle financiële en bedrijfseconomische aspecten waren geregeld, ging begin 2017 de aandacht meteen uit naar een nieuwe bedrijfscultuur. ‘Mensen maken immers het bedrijf’, aldus Roel Polmans, Director Business Partner Sales. Bij het bedenken daarvan werden daarom ook medewerkers nadrukkelijk betrokken. Hun wensen vormden samen met de ambities van de directie de basis voor de nieuwe bedrijfscultuur, waarin drie waardes een hoofdrol spelen: open up, team up en step up. Veranderprogramma Eind 2017 werd er ook begonnen met de realisatie van een nieuw hoofdkantoor in Hoog Catharijne, Utrecht: Central Office. ‘Daarin moesten onze nieuwe waardes vertaald worden naar de fysieke ruimte’, zegt Sherry Rafiq, Director Internal Communications, Culture & Engagement. ‘De verhuizing naar de nieuwe locatie in oktober 2018 was dan ook een belangrijke versneller van onze cultuur.’ Het pand van 15.000 m2 ademt dan ook in alles de nieuwe bedrijfscultuur van VodafoneZiggo, zowel in de indeling en aankleding van de werkplekken als in een nieuwe manier van werken. Die is voor een belangrijk deel gebaseerd op het Nieuwe Werken. Bij Vodafone was dat al goed ingeburgerd, maar bij Ziggo nog niet. Polmans: ‘In Central Office zijn geen vaste werkplekken maar kies je er een uit op basis van het werk dat je die dag gaat doen. Zelfs de directie heeft geen eigen werkplek. Zo kom je met een brede mix van collega’s van alle afdelingen in contact. Voor sommige medewerkers was dat een grote verandering, daarom zetten we een programma op om hen hierin mee te nemen. Central Office heeft bijvoorbeeld 1.000 werkplekken voor 1.600 mede-werkers – hoe ga je daarmee om? We wilden de angst wegnemen dat je er net als bij een all-inclusive resort iedere dag heel vroeg bij moet zijn om een plek te bemachtigen.’ Versnelling, dankzij corona Anderhalf jaar na de verhuizing naar Utrecht brak de coronapandemie uit en werd alles in één keer anders. Rafiq: ‘Daar zaten we dan met een prachtig, leeg kantoor – iedereen moest thuiswerken. Maar dat heeft, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, wel de nieuwe manier van werken binnen onze organisatie bestendigd en versneld. Want eerlijk is eerlijk: zelfs bij ons was het de norm om het grootste deel van de werkweek naar kantoor te gaan. Nu hebben we allemaal zelf ervaren dat je thuis net zo productief kunt zijn als op kantoor, al werkend in je eigen dagritme.’ ‘Daardoor verandert de functie van het kantoor’, vult Polmans aan. ‘Het wordt een social hub, een plek voor ontmoeting en uitwisseling. Central Office leent zich daar gelukkig heel goed voor. Wie geconcentreerd wil werken, zal dat vaker thuis doen. We zullen gezamenlijk de spelregels van ons nieuwe werken opnieuw moeten uitvinden – dat is work in progress.’ Lessons learned Wat heeft VodafoneZiggo van deze ‘reis’ geleerd? Rafiq: ‘Inspraak is engagement. Maak mensen mede-eigenaar van de verandering en neem daarvoor de tijd. Dat deden wij te weinig in de aanloop naar Central Office, waardoor de adoptie van ons nieuwe werken niet altijd vlekkeloos verliep. Behoud tegelijkertijd de goede aspecten van de huidige werkwijze. Dat is iets vertrouwds in een veranderende wereld.’ ‘Accepteer dat niet iedereen mee zal komen’, zegt Polmans. ‘En stel medewerkers die niet willen veranderen de vraag: is dit nog wel de juiste plek voor jou? Maar het allerbelangrijkste is om vertrouwen te hebben in mensen. Als je medewerkers meer vrijheid geeft om hun eigen tijd en plaats van werken te bepalen, betaalt zich dat dubbel en dwars terug.’ « vodafoneziggo.nl

Huis van het Werk Strategisch Het Nieuwe Werken Donderdag 12 november locatie: de Telefooncentrale in Alkmaar of online tijd: 14.00 - 17.30 uur (inloop : 13.45 uur) Sprekers: NOORDWEST ZIEKENHUISGROEP Maurice van Bruggen, HR-manager KENNEMER WONEN Christel Reinders, HR-adviseur Bernadet Dekker, Casemanager verzuim VODAFONEZIGGO Roel Polmans, director Business Partners Sales Sherry Rafiq, director internal communications RANDSTAD Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt en MVO

© 2020 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved. 300920

image