huis van het werk

oktober, 2020

‘Vertrouw op kennis en kunde’

Tanja Zeldenrust HR-manager Burg Group

‘Mensen tot hun recht laten komen in een bedrijf dat bijdraagt aan een betere wereld’: Tanja Zeldenrust, HR-manager en strategisch-operationeel partner van Burg Group in Heerhugowaard, vertelt wat duurzaam werkgeverschap voor hen betekent.

Als je goed voor je mensen zorgt, is dat ook goed voor het bedrijf. Zo zou je de visie op duurzaam werkgeverschap van Burg Group kunnen samenvatten. ‘We willen medewerkers tot hun recht laten komen,’ aldus Tanja Zeldenrust van Burg Group. ‘Als je mensen laat doen waar ze goed in zijn en waar ze gelukkig van worden, dan heb je daar op alle vlakken baat bij. Ook op de lange termijn.’ Keuzes en verantwoordelijkheid Voor Burg Group hoort daar nadrukkelijk bij dat mensen zich vrij voelen om zelf keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen. Zeldenrust: ‘Je houdt mensen klein door ze te vertellen wat ze moeten doen, hoe en wanneer. Pas als je vertrouwt op hun eigen kennis en kunde, kunnen mensen groeien. Natuurlijk helpen we daarbij, maar dan vragend: hoe zou jij dit probleem zelf het liefst opgelost zien, en wat heb je daarvoor nodig?’ Van familiebedrijf tot wereldspeler Klinkt mooi, maar hoe werkt dat in een ‘klassiek’ productiebedrijf? Zeldenrust: ‘Burg Group is van origine een lokaal familiebedrijf, met veel trouwe en betrokken medewerkers die ertoe willen doen. De afgelopen jaren zijn we uitgegroeid tot een grote speler op de wereldmarkt. Daar hoort automatisch een professionaliseringsslag bij. Natuurlijk moesten mensen daar aan wennen, maar inmiddels zijn we goed op weg. Samenwerken, vrijheid hebben binnen de kaders. De mensen die bij ons aan de productielijn staan, weten zelf het best hoe het werkt; zij komen vaak zelf met de beste oplossingen.’ Omzet is randvoorwaarde En hoe zorgt Burg Group voor een duurzame omzet? ‘Dat ons bedrijf gezond en toekomstbestendig is, is de randvoorwaarde voor al het andere. Maar het een sluit het ander niet uit. Je kunt prima winst maken en groeien door goed te zorgen voor je mensen én goede en eerlijke producten te maken.’ Over de omzet is Burg Group in coronajaar 2020 overigens niet ontevreden. ‘De consumentenmarkt is zelfs iets aangetrokken – misschien door het hamstereffect. Ook onze omzet in de voedingsmiddelenindustrie gaat goed. We houden een slag om de arm, maar we draaien tot nu toe een prima jaar.’ « Burg Group is partner van Huis van het Werk. burggroup.eu

© 2020 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved. 300920

image