huis van het werk

juni, 2020

‘Nóg meer onszelf laten zien en vertrouwen uitstralen’

Marieke Heilig Directeur Heilig Group

Beurzen, evenementen, een kop koffie – stuk voor stuk superbelangrijk voor de Heilig Group voor het binnenhalen van nieuwe orders. Heilig levert met 300 werknemers internationaal technische oplossingen voor diverse industrieën. ‘De coronacrisis verplicht ons te zoeken naar nieuwe manieren van klanten vinden en binden’, aldus directeur Marieke Heilig. ‘We moeten er hard voor werken, maar ik heb er alle vertrouwen in.’

Hoe is het Heilig Group vergaan sinds het begin van de coronacrisis? ‘De eerste twee weken in maart voelden als jongleren. Je probeert de ballen in de lucht te houden, maar eigenlijk viel het niet te managen. We hebben medewerkers en monteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen en Slowakije. Een deel daarvan kwam terug naar Nederland. Kantoormensen moesten thuiswerken, terwijl dat absoluut niet in ons DNA zit. Al die mensen thuis voelde voor mij als een elftal zonder keeper of spits. In de fabrieken ging de montage wel gewoon door, uiteraard volgens de RIVM-richtlijnen. Het was even zoeken, maar de rust keerde vrij snel terug. Opvallend was wel ons extreem lage ziekteverzuim in maart en april. Als familiebedrijf blijven we de schouders eronder zetten.’ Wat zijn de grootste gevolgen tot nu toe van deze crisis? ‘Omdat wij in een kleine markt opereren, zijn onze concurrenten veelal op één hand te tellen. We produceren alles custom made en daarom is persoonlijk contact erg belangrijk voor het sluiten van deals. Maar omdat inmiddels tien beurzen zijn afgelast, zoeken we naar alternatieven om klanten te vinden én te binden. Beursbudget steken we meer in marketing – voorheen geen prioriteit, maar het is tijd om daar nu met andere ogen naar te kijken.’ Hoe zien jullie het komende halfjaar tegemoet? ‘Of investeringen de komende tijd wel of niet gedaan worden, blijft spannend. Er lopen nog verschillende grote aanvragen, die we uiteraard graag willen binnenhalen. Maar daar moeten we ontzettend ons best voor doen en zeker drie stappen harder voor lopen. We moeten nóg meer onszelf laten zien en vertrouwen uitstralen. Dat laatste is niet alleen naar klanten toe, maar ook naar onze eigen mensen. We zijn een gezonde onderneming die capabel is om deze tijd door te komen. Het vertrouwen is er!’ «

Heilig is partner van Huis van het Werk. heiligbv.com

Heilig Group bestaat uit een holding en 11 werkmaatschappijen en biedt technische oplossingen aan de industriële markt op het gebied van werktuigbouwkunde, recycling, verwerking van bulkgoederen en grondstoffen, warmtewisselaars, elektrotechniek, industriële mengers en houtverwerking in zagerijen.

In deze bizarre coronacrisistijd vraagt Huis van het Werk aan directies en HR-managers, maar ook aan overheid en onderwijs hoe het met hen en hun organisatie gaat. Is het (nog) business as usual of juist dagelijks improviseren om overeind te blijven?

© 2020 Huis van het Werk. Concept en realisatie: Storytelling2025. All rights reserved.

image