Woningcorporatie Kennemer Wonen stapte anderhalf jaar geleden over op het Nieuwe Werken. Dat is prima bevallen, vertelt HR-adviseur Christel Reinders.
‘We dachten al langer na over het Nieuwe Werken: verantwoordelijkheden laag in de organisatie, sturen op resultaat, tijd- en plaatsonafhankelijk werken, met behulp van de juiste ICT. De concrete aanleiding om ermee aan de slag te gaan was de voorgenomen verhuizing naar een eigen pand. Dat bood namelijk 30% minder werkplekken.’ Het was de start van een intensief verandertraject van anderhalf jaar waarbij medewerkers en management klaargestoomd werden voor het Nieuwe Werken. Kennemer Wonen werkte samen met een gespecialiseerd extern bureau. ‘We konden van hun ervaringen leren. Ook keken zij objectief naar struikelblokken. Want natuurlijk zijn er altijd zaken die niet meteen soepel verlopen. Zo bleek het omgaan met devices lastig voor sommige mensen. Net als de discipline die het werken met flexplekken vraagt.’ De aanpak werkte: bij de verhuizing naar het nieuwe energie-neutrale kantoorpand in maart 2019 liep het werk probleemloos door. Net als bij de uitbraak van de coronapandemie in maart dit jaar. En dat is niet het enige voordeel van het Nieuwe Werken. ‘Medewerkers hebben een betere balans tussen werk en privé en zitten daardoor beter in hun vel. We zien ook een lager ziekteverzuim. En de output is goed op peil gebleven.’ Een voorwaarde voor elk veranderproces is het betrekken van mede-
werkers, zo ook bij de overgang naar het Nieuwe Werken. ‘Er is meteen een werkgroep opgericht met vanuit ieder team één medewerker. Dat creëerde betrokkenheid en zorgde voor inspraak. Ook de OR was meteen aangehaakt. Zo krijg je een beleid dat niet van bovenaf is opgelegd maar met brede steun tot stand komt. Dat is heel waardevol.’ «
Kennemer Wonen is partner van Huis van het Werk. kennemerwonen.nl