Als er één sector is waar de veranderingen snel gaan, is het wel de financiële, stelt Gideon Nijemanting van Rabobank Alkmaar en omgeving. Hoe zorg je er dan voor dat mensen meeveranderen en duurzaam
inzetbaar blijven?
Bedenk eens hoe je tien jaar geleden je bankzaken regelde. Dan weet je: in de financiële sector blijft niets lang hetzelfde. Gideon Nijemanting, directeur Bedrijven van Rabobank Alkmaar en omgeving, somt op: ‘We bankieren met een app en betalen steeds minder contant. Het aantal bankvestigingen neemt af. De behoefte van klanten verandert, en daarmee onze diensten – alles dankzij digitalisering. De coronacrisis versnelt dat nog eens. Hoe blijf je bij in zo’n werkomgeving?’
Kwestie van skills
Rabobank zet in op ‘ontwikkelgericht veranderen’ om de snelle veranderingen het hoofd te bieden. Nijemanting: ‘We helpen mensen regie te houden over hun loopbaan met tests, workshops, trainingen en coachingstrajecten. Dat vraagt wel om een andere kijk op menselijk kapitaal. Niet alleen opleiding of werkervaring tellen. Het gaat om skills – vaardigheden en talenten. Kijk je naar skills, dan kunnen heel verschillende functies ineens een overlap hebben. Ik kom zelf uit de sociale wetenschappen. Atypisch voor deze sector? Misschien, maar een van mijn skills is analyseren en dat doe ik hier volop. De belangrijkste vraag is dan ook: welke vaardigheden zijn of worden belangrijk, en kun je die ontwikkelen zodat je breed inzetbaar blijft?’
Match
Het liefst wil Nijemanting daarbij zoveel mogelijk mensen voor Rabobank behouden. ‘Als híer door verandering of vernieuwing de formatie afneemt, en dáár zoeken we nieuwe collega’s, waarom zouden dat dan niet deels dezelfde mensen kunnen zijn? Als er echt geen match is, begeleiden we mensen naar werk buiten de bank. In de zorg, het onderwijs, de IT en de techniek, bijvoorbeeld, zijn veel mensen nodig. Wij helpen ook bij een overstap.’
Kaarten opnieuw schudden
Ook Het Nieuwe Werken zorgt voor kansen, zowel voor mensen persoonlijk als voor de regio, meent Nijemanting. ‘Rabobank werkte al een tijd volgens Het Nieuwe Werken, maar toch waren we nog veel op kantoor. Als er ‘fysiek’ klantcontact nodig is, dan wordt dat geregeld, maar we werken nu grotendeels vanuit huis. En we zien hoe plezierig en makkelijk dat eigenlijk is. De kaarten worden opnieuw geschud. Waarom zou je krap en duur in de Randstad wonen als je daar niet elke dag hoeft te zijn? Waarom zou je die baan verder weg niet overwegen als reistijd geen issue is? Laten we onze unieke punten als regionale bedrijven nog beter benutten. Eigenheid, lokale betrokkenheid, werk waarin je verschil kunt maken. Die dingen worden in de toekomst alleen maar belangrijker.’ «
Rabobank mobiliteit is partner van Huis van het Werk. rabobank.nl