Wat je met People Analytics kunt bereiken, is afhankelijk van de vragen die je stelt, zegt Jeffrey Snel van PostNL.
‘Met data kun je van alles onderzoeken. Als Translator People Analytics is het mijn taak om te zorgen dat wat onderzocht wordt, nuttig is. Daarvoor ga ik op zoek naar de vraag achter de vraag, naar het echte probleem. Een vraag goed onderzoeken door middel van People Analytics kost tijd: is men bereid om daarop te wachten? Vervelende vragen stellen heeft meerwaarde! We hebben onlangs onderzoek gedaan naar het hoge verloop van postbezorgers. Cijfers laten zien dat een groot deel binnen de eerste maand vertrekt. De vraag was: wat kunnen we doen om nieuwe medewerkers te behouden? Maar de analyse liet zien dat het verloopcijfer zwaar beïnvloed werd door het feit dat een groot deel van de nieuwe medewerkers al afgehaakt was voor de eerste werkdag. Daarmee werd het eerder een vraag over de employee journey: hoe kunnen we die verbeteren? Dit onderzoek maakt het mogelijk om gerichte acties in te zetten om nieuwe medewerkers ook echt aan boord te krijgen en zet de vraag voor een volgend onderzoek weer een stuk scherper. Dan investeer je tijd, geld en energie in de juiste zaken.’ «